Rozwój nowoczesnych technologii w wielu dziedzinach
przemysłu skutkuje między innymi wzrostem zapotrzebowania na nowoczesne,
energooszczędne silniki elektryczne o coraz lepszych właściwościach.
Jednocześnie rozwój elektroniki, systemów sterowania i przemienników
częstotliwości, umożliwił realizacje napędów od prędkości bardzo wolnych po
setki tysięcy obrotów na minutę.
Praca przy wysokich częstotliwościach wymaga
zarówno odpowiedniej konstrukcji mechanicznej silnika, jak również doboru
odpowiedniego materiału dla obwodu magnetycznego pracującego przy
częstotliwościach przemagnesowania dochodzących do kiloherców. W obwodzie
magnetycznym stojana, wysokoobrotowego silnika PMBLDC, występuje pole
magnetyczne przemienne o częstotliwości przemagnesowania wynikającej z
prędkości obrotowej silnika o zadanej liczbie biegunów. Źródłem tego pola jest
magnes trwały umieszczony na obwodzie wirnika. Częstotliwość pola dla prędkości
n = 100 000 obr./min wynosi f = 1 666 Hz. Z powodu
dużej stratności, przy tak wysokiej częstotliwości nie można stosować blachy
elektrotechnicznej powszechnie używanej w obwodach maszyn prądu przemiennego.
Badania realizowane w Zakładzie Materiałów Funkcjonalnych Instytutu Metali
Nieżelaznych wykazały, że zastosowanie amorficznych materiałów magnetycznie
miękkich w statorach silników
elektrycznych, w szczególności silników wysokoobrotowych, pracujących przy
prędkości obrotowej przekraczającej 30 000 obr./min, umożliwia znaczne
zmniejszenie strat mocy w statorze. W ramach projektu rozwojowego MAGCOOL,
finansowanego ze źródeł Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka,
opracowana została technologia wytwarzania składanych rdzeni amorficznych
przeznaczonych na statory silników bezszczotkowych prądu stałego typu PMBLDC z
magnesami trwałymi. Technologia ta jest przedmiotem ochrony
patentowej (patent nr 224171) oraz została nagrodzona Złotym Medalem
Międzynarodowych Targów Poznańskich.
Na rysunku 1 przedstawiono proces technologiczny wytwarzania
stojanów pod kątem zastosowań w elektrycznych silnikach wysokoobrotowych.
Rys. 1 Technologia wytwarzania składanych rdzeni amorficznych statora wysokoobrotowego silnika elektrycznego |
Z taśmy amorficznej typu FeSiB o odpowiedniej szerokości
za pomocą lasera wycinane są pierścienie (w zależności od konstrukcji stojana
bezżłobkowe, ze żłobkami otwartymi, półotwartymi), które następnie układane są
w pakiety i poddawane obróbce cieplnej. Po obróbce pakiety pokrywane są na
gorąco żywicą epoksydową w celu zabezpieczenia przed rozwarstwieniem. Zaletą
rdzenia magnetycznie miękkiego stojana silnika wysokoobrotowego jest obniżenie
wartości prądów wirowych odpowiedzialnych za generowane straty w postaci
ciepła. Uzyskuje się to przez zastosowanie taśmy amorficznej o grubości 0,025
mm i dużym oporze właściwym wynoszącym 135 µΩ·cm. W ten sposób w nowych
silnikach wysokoobrotowych nie potrzebne jest stosowanie rozbudowanych układów chłodzenia,
co z kolei skutkuje zmniejszeniem gabarytów tych silników oraz obniżeniem ich
ceny. Porównując stojan ze stali krzemowej oraz wykonany z materiału
amorficznego uzyskujemy 5% wzrost sprawności oraz aż 50% spadek start mocy w
rdzeniu.
Na rysunku 2 pokazano porównanie sprawności oraz strat mocy w rdzeniu dla
stojana wykonanego ze stali krzemowej oraz stojana amorficznego oraz porównanie
pętli histerezy przy częstotliwości 2 kHz dla obu materiałów.
Rys. 2 Oszczędność energii elektrycznej w silnikach wysokoobrotowych ze stojanem amorficznym |
Silniki wysokoobrotowe o prędkości obrotowej powyżej
30 000 obr./min mają szerokie zastosowanie w różnych dziedzinach techniki,
takich jak przemysł maszynowy, produkcja energii elektrycznej z biogazu lub
pary, przemysł samochodowy, przemysł wojskowy (pojazdy wojsk lądowych, morskich,
powietrznych w szczególności bezzałogowych). Aktualnie w świecie prowadzone są
intensywne badania nad opanowaniem technologii nowoczesnego elektrycznego
silnika wysokoobrotowego ze wzbudzeniem magnetoelektrycznym i wykorzystaniem
magnesów trwałych NdFeB lub SmCo. Instytut Metali Nieżelaznych jest jednym z
ośrodków naukowych, w których tematyka ta jest intensywnie rozwijana.
Komentarze
Prześlij komentarz